OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Další djent? Ach jo. Nebylo jich za poslední dobu už přespříliš?
Ne nebylo. Tenhle je jiný.
Jiný? A v čem?
No dobře, tak není jiný, ale je dobrý....
Tsss. Takových tu bylo. A hlavně takových tu ještě bude.
Možná ano, možná ne. MONUMENTS jsou zajímaví už třeba tím, že jejich kořeny úzce souvisejí s kapelou FELLSILENT, ve které působil kytarista Acle Kahney, jenž založil dnes již kultovní TESSERACT. Druhý kytarista FELLSILENT byl John Browne a ten položil základy právě MONUMENTS. Už to je snad jistým ukazatelem, že nejde jen o další tuctovou čárkou na soupisce djentového žánru.
Jejich aktuální album je spojením meshugáckých řezů, klidných brnkaček, ale i melodických vokálů a kytarových ploch, které v pozadí stříhá nepravidelný rytmostroj. Technicky bezchybné, barevné, stále nové a žijící. Co zaujme je místy nakřápnutá slapem hraná basa, jež je jedním z prvků, který dává „Gnosis“ punc osobitosti.
To, co výsledný dojem kazí, je sterilnost zvuku a emocí. Jakoby vám někdo podával lahodné sousto z nejlepších a nejkvalitnějších surovin v chirurgických rukavicích na vydesinfikovaném podnose. Z desky dýchá chlad, který je možné si oblíbit a obdivovat ho, ale není možné si ho zamilovat. Proč? „Gnosis“ postrádá srdce. Deska Londýňanů rozhodně není na první poslech přitažlivá a k jejím kvalitám se budete muset delší dobu propracovávat. Má v sobě něco z pověstné britské rezervovanosti. Z mého pohledu jí chybí něco, co bych nazval lidskou tváří, ale tu dát albu příbuzného žánru plného hutných polámaných rytmů umí asi jen Tosin Abasi.
7 / 10
Ještě "doštelovat" ten čistý zpěv ...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.